Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Καρπενησίου σχολικού έτους 2020-2021
Εισαγωγή
Με τον όρο «Εσωτερικός Κανονισμός λειτουργίας σχολείου» νοείται το σύνολο των όρων και των κανόνων που αποτελούν προϋποθέσεις για να πραγματοποιείται ανενόχλητα, μεθοδικά και αποτελεσματικά το έργο του σχολείου (Υ.Α. 13423/ΓΔ4/2021-ΦΕΚ491/Β/9-2-2021). Επιδιώκει να δημιουργεί συνθήκες που αποβλέπουν στη διαμόρφωση ενός παιδαγωγικού και διδακτικού κλίματος, το οποίο θα εξασφαλίζει τη συνεργασία των μελών της σχολικής κοινότητας (μαθητές, εκπαιδευτικοί, άλλο επιστημονικό προσωπικό, βοηθητικό προσωπικό, γονείς/κηδεμόνες).
Σύνταξη, έγκριση και τήρηση του Κανονισμού.
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας συντάχθηκε ύστερα από εισήγηση της Προϊσταμένης του σχολείου, με τη συμμετοχή όλων των μελών του Συλλόγου Διδασκόντων, των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων καθώς και εκπροσώπου του Δήμου. Έχει εγκριθεί από τον Συντονιστή/τη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου που έχει την παιδαγωγική ευθύνη του σχολείου μας καθώς και από τη Διευθύντρια Εκπαίδευσης Ευρυτανίας.
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας με την έναρξη του σχολικού έτους κοινοποιείται σε όλους του γονείς/κηδεμόνες και αναρτάται με την έναρξη του σχολικού έτους στον ιστότοπο του Σχολείου. Μια συνοπτική μορφή του διανέμεται και συζητείται διεξοδικά με όλους τους/τις μαθητές/μαθήτριες του Σχολείου.
Η ακριβής τήρησή του αποτελεί ευθύνη και υποχρέωση όλων των μελών της σχολικής μας κοινότητας: της διεύθυνσης του Σχολείου, των εκπαιδευτικών και του βοηθητικού προσωπικού, των μαθητών, των γονέων και κηδεμόνων.
Ο Κανονισμός επικαιροποιείται σε τακτά χρονικά διαστήματα, μέσω της προβλεπόμενης από τον νόμο συμμετοχικής διαδικασίας όλων των μελών της σχολικής κοινότητας, έτσι ώστε να συμπεριλαμβάνει νέες νομοθετικές ρυθμίσεις, να ανταποκρίνεται στις αλλαγές των συνθηκών λειτουργίας του Σχολείου και τις, κατά καιρούς, αποφάσεις των αρμόδιων συλλογικών οργάνων του.
- Προσέλευση – παραμονή στο Σχολείο και αποχώρηση από αυτό.
1.1. Μαθητές
- Η άφιξη των μαθητών/τριών στο σχολείο γίνεται από τις 8:00 ως 8:15 π.μ.
- Οι περισσότεροι μαθητές προσέρχονται από τις κατοικίες τους και αποχωρούν από το σχολείο με μισθωμένα ταξί από την Περιφερειακή Ενότητα Ευρυτανίας. Οι οδηγοί των ταξί δεν εισέρχονται στο χώρο του σχολείου αλλά η παραλαβή των μαθητών γίνεται έξω από το σχολείο από το προσωπικό εφημερίας και το Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό (ΕΒΠ) της σχολικής μονάδας.
- Σε περίπτωση καθυστέρησης προσέλευσης του μαθητή που μεταφέρεται με ταξί το ΕΒΠ παραμένει στην είσοδο του σχολείου μέχρι τις 8:30π.μ. και είναι υπεύθυνο να κλειδώσει την πόρτα για λόγους ασφάλειας των μαθητών/μαθητριών αλλά και για την ομαλή λειτουργία του προγράμματος του σχολείου.
- Οι γονείς οφείλουν να ενημερώνουν άμεσα και μέχρι τις 8:30 το πρωί το σχολείο στο τηλέφωνο 2237024495, για τυχόν απουσία του παιδιού τους, καθώς και για καθυστερημένη προσέλευση.
- Κατά τη διάρκεια του χρόνου προσέλευσης των μαθητών/μαθητριών δεν παρευρίσκεται χωρίς άδεια στον χώρο του σχολείου κανένας επισκέπτης.
- Οι μαθητές και οι μαθήτριες που συνοδεύονται καθημερινά κατά την αποχώρησή τους περιμένουν τον γονέα/κηδεμόνα τους και δε φεύγουν ποτέ από το σχολείο χωρίς τη συνοδεία τους. Οι γονείς/κηδεμόνες προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή των μαθητών και των μαθητριών και παραμένουν έξω από τις εισόδους του σχολείου, χωρίς να παρεμποδίζουν τη διαδικασία αποχώρησης.
- Αναχώρηση των μαθητών από το σχολείο πριν τη λήξη των μαθημάτων χωρίς άδεια από τη Διεύθυνση του Σχολείου δεν επιτρέπεται, παρά μόνο με την έγκριση ή παρουσία τού γονέα που θα αιτιολογήσει επαρκώς την ανάγκη της απουσίας και θα υπογράψει το σχετικό έντυπο.
- Αν παρουσιαστεί ανάγκη έκτακτης αποχώρησης κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια, αδιαθεσία), ενημερώνεται ο γονέας/κηδεμόνας για να προσέλθει στο σχολείο και να συνοδεύσει το παιδί στο σπίτι του, αφού προηγουμένως συμπληρώσει το σχετικό έντυπο.
- Παιδιά διαζευγμένων γονέων αποχωρούν απ’ το σχολείο μόνο με τη συνοδεία του γονέα, που ασκεί την επιμέλεια ή με πρόσωπο, που ορίζεται απ’ αυτόν.
- Στην έναρξη του σχολικού έτους οι γονείς οφείλουν να προσκομίσουν Υπεύθυνη Δήλωση για τον τρόπο αποχώρησης του παιδιού τους (το παιδί μπορεί να αποχωρήσει με ταξί ή με συνοδεία γονέα όπως επίσης και εξουσιοδοτημένου ατόμου).
- Η έξοδος του μαθητή από τον σχολικό χώρο ή η παραμονή του κατά μόνας εκτός της αίθουσας διδασκαλίας δεν επιτρέπεται.
- Το πρόγραμμα του σχολείου εκτελείται κανονικά αλλά για τυχόν έκτακτες αλλαγές οι γονείς ενημερώνονται από την Προϊσταμένη του σχολείου ή το σύλλογο διδασκόντων.
1.2. Προσωπικό σχολείου
- Σε όλες τις αίθουσες είναι αναρτημένο το ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου.
- Η διδακτική ώρα αρχίζει και ολοκληρώνεται με το χτύπημα του κουδουνιού.
- Προσέλευση όλου του εκπαιδευτικού προσωπικού του σχολείου είναι στις 8:00πμ.
- Όταν κάποιος εκπαιδευτικός απουσιάζει για οποιοδήποτε λόγο, υποχρεούται να ενημερώνει μόνο την Προϊσταμένη του σχολείου. Σε κάθε άλλη περίπτωση θα θεωρείται αδικαιολόγητη η απουσία του.
- Οι εκπαιδευτικοί και το υπόλοιπο προσωπικό του σχολείου μετά το τέλος των μαθημάτων τους ή στα κενά τους δεν αποχωρούν από το σχολείο χωρίς την άδεια της Προϊσταμένης του Σχολείου.
- Για τα προβλήματα που συμβαίνουν στην τάξη υπεύθυνος είναι ο εκπαιδευτικός της κάθε ώρας.
- Όλοι οι εκπαιδευτικοί αποχωρούν μετά την αποχώρηση όλων των μαθητών.
1.3.Εφημερίες
- Βασικός στόχος των εφημερευόντων στα διαλείμματα είναι η ασφάλεια των μαθητών. Αυτό επιτυγχάνεται με τη συνεχή επαγρύπνηση του προσωπικού του σχολείου και την επικοινωνία με τους μαθητές, καθώς επίσης και με τη γνώση των ιδιαιτεροτήτων των μαθητών.
- Εφημερεύει όλο το προσωπικό του σχολείου για λόγους ασφάλειας των μαθητών που χρήζουν ατομικής επίβλεψης, σε συνεργασία και υποστήριξη από το ΕΕΠ και το ΕΒΠ.
- Οι εφημερεύοντες εκπαιδευτικοί στα διαλείμματα οφείλουν με το χτύπημα του κουδουνιού να βρίσκονται στη θέση εφημερίας που έχει καθοριστεί από τη Διεύθυνση του σχολείου με σύμφωνη γνώμη του Συλλόγου Διδασκόντων.
- Σε περίπτωση κακοκαιρίας ορίζεται από τους εφημερεύοντες εκπαιδευτικούς ο χώρος παραμονής των μαθητών σε αντίστοιχο μέρος των διαδρόμων του σχολείου. Κανένας μαθητής και για κανένα λόγο δε μένει μέσα σε αίθουσα μόνος του.
- Για όποιο πρόβλημα αντιμετωπίζουν οι μαθητές την ώρα του διαλείμματος, απευθύνονται στους εφημερεύοντες εκπαιδευτικούς που βρίσκονται στο προαύλιο και στους διαδρόμους.
- Μετά την αποχώρηση των μαθητών, όλοι οι εφημερεύοντες και το προσωπικό του σχολείου ενημερώνουν τη Διεύθυνση του σχολείου για πιθανά προβλήματα και μετά αποχωρούν.
2.Συμπεριφορά των μαθητών/τριών-Παιδαγωγικός έλεγχος
- Οι γονείς-κηδεμόνες θα πρέπει να φροντίζουν τα παιδιά τους να μην απουσιάζουν από τα μαθήματά τους χωρίς κάποιο σοβαρό λόγο, καθώς οι πολλές απουσίες θα δημιουργήσουν κενά τόσο στον μαθησιακό τομέα όσο και στην κοινωνικο-συναισθηματική ανάπτυξη των μαθητών.
- Όσον αφορά στα θέματα συμπεριφοράς των μαθητών, πρέπει να λαμβάνεται υπόψη το νοητικό επίπεδο και η αντιληπτική ικανότητα αυτών, συνεπώς, η τυχόν αποκλίνουσα συμπεριφορά μαθητή/-τριας δεν αποτελεί παραβίαση κανόνων του σχολείου. Απαραίτητη προϋπόθεση για την όσο το δυνατόν καλύτερη παιδαγωγική αντιμετώπιση της εκάστοτε συμπεριφοράς είναι η συνεργασία του εκπαιδευτικού της τάξης με το Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό (ψυχολόγο, κοινωνικό λειτουργό, σχολικό νοσηλευτή) και του ΕΒΠ, καθώς και με τους γονείς του μαθητή/τρια.
- Εκτός αυτού, βασική μέριμνα του προσωπικού του σχολείου είναι η συστηματική εφαρμογή κατάλληλα προσαρμοσμένων στις ιδιαίτερες ανάγκες κάθε μαθητή/-τριας προγραμμάτων συναισθηματικής οργάνωσης, περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, αγωγής υγείας με στόχο την καλλιέργεια δεξιοτήτων και την ανάπτυξη επιθυμητών συμπεριφορών.
3.Πρόληψη φαινομένων Βίας και Σχολικού εκφοβισμού́
- Οι μαθητές/-τριες επιτηρούνται διαρκώς εντός και εκτός τάξης από το προσωπικό του σχολείου, το οποίο είναι πλήρως ενημερωμένο για την αναπηρία και τις ιδιαιτερότητες του καθενός/καθεμιάς, καθώς και τον τρόπο διαχείρισης-προσέγγισης οποιουδήποτε θέματος προκύψει, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η πρόληψη βίαιων συμπεριφορών από πλευράς μαθητών.
- Συμβάντα ωστόσο που απορρέουν από τη φυσική ή νοητική ανάπτυξη των μαθητών δεν θεωρούνται φαινόμενα άσκησης βίας ή εκφοβισμού και αντιμετωπίζονται ψυχοπαιδαγωγικά.
4.Σχολικές Εκδηλώσεις –Δραστηριότητες
- Στο πλαίσιο της σχολικής ζωής και κατά τη διάρκεια του διδακτικού ωραρίου, σχεδιάζονται με απόφαση του συλλόγου διδασκόντων σχολικές εκδηλώσεις/δραστηριότητες, εθνικές, θρησκευτικές ή οποιουδήποτε άλλου τύπου γιορτές (π.χ. λήξη σχολικού έτους), με στόχο την σύνδεση της σχολικής και κοινωνικής ζωής, την απόκτηση δεξιοτήτων ζωής και την ευαισθητοποίηση σε κοινωνικά θέματα. Ως εκ τούτου οι μαθητές/τριες δεν πρέπει να απουσιάζουν από αυτές, εκτός κι αν υπάρχει σοβαρός λόγος.
- Κατά τη διάρκεια μιας διδακτικής επίσκεψης τηρείται γενικά το ημερήσιο διδακτικό ωράριο. Σε περίπτωση επέκτασης του ωραρίου, αυτό θα κοινοποιείται στους γονείς.
- Οι σχολικές δράσεις δύνανται να υλοποιούνται εντός της σχολικής μονάδας (πχ. επισκέψεις και ομιλίες επιστημόνων, καλλιτεχνών, πολιτιστικές εκδηλώσεις, χορωδίες κλπ) ή εκτός (διδακτικές επισκέψεις, ημερήσια εκδρομή, εκπαιδευτικές ανταλλαγές κλπ) και απαιτούν μετακίνηση μαθητών/τριών.
- Για τη συμμετοχή των μαθητών/τριών στις δράσεις που πραγματοποιούνται εκτός σχολείου ή από ειδικούς ύστερα από πρόσκληση στο σχολείο, απαιτείται η έγγραφη σύμφωνη γνώμη των γονέων/κηδεμόνων.
5.Συνεργασία Σχολείου-Οικογένειας-Συλλόγου Γονέων /Κηδεμόνων
- Το Σχολείο πρέπει να βρίσκεται σε αγαστή συνεργασία με την οικογένεια του μαθητή/τριας, με τον Σύλλογο Γονέων/Κηδεμόνων και Φορέων, των οποίων όμως ο ρόλος πρέπει να είναι διακριτός. Κάθε φορά που δημιουργείται θέμα το οποίο σχετίζεται με συγκεκριμένο μαθητή/ τρια, ο πρώτος που θα πρέπει να ενημερωθεί σχετικά είναι ο γονέας/κηδεμόνας, ο οποίος καλείται να συνεργαστεί με το Σχολείο.
- Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων αποτελεί τη συλλογική έκφραση της άποψης των Γονέων και Κηδεμόνων των μαθητών. Το σχολείο χρειάζεται και επιδιώκει τη συνεργασία του Συλλόγου για τα θέματα που έχουν να κάνουν με την συνολική λειτουργία του σχολείου, των ενδοσχολικών και εξωσχολικών εκδηλώσεων, την οργάνωση κοινών εκπαιδευτικών δράσεων προς όφελος των μαθητών και της ευρύτερης σχολικής κοινότητας.
- Η γονική μέριμνα και η επιμέλεια για το ανήλικο τέκνο είναι καθήκον και δικαίωμα των γονέων, οι οποίοι την ασκούν από κοινού. Στις περιπτώσεις διαζυγίου, η άσκηση της γονικής μέριμνας και της επιμέλειας ρυθμίζεται από το δικαστήριο και το σχολείο πρέπει πάντα να λαμβάνει τη σχετική ενημέρωση από τον γονέα που ασκεί την επιμέλεια.
- Οι γονείς-κηδεμόνες υποχρεούνται να ενημερώνουν το σχολείο για τα προβλήματα σωματικής ή ψυχικής υγείας των μαθητών, για τυχόν αλλαγές στην καθημερινότητά τους που δύνανται να επηρεάσουν την ψυχοσυναισθηματική τους κατάσταση και να συνεργάζονται με το προσωπικό του σχολείου (εκπαιδευτικοί, ΕΕΠ, ΕΒΠ) για θέματα υγείας. Οφείλουν ακόμα να συνεργάζονται με τη διεύθυνση του σχολείου και τους εκπαιδευτικούς για την αντιμετώπιση επιθετικών συμπεριφορών ή τάσεων αυτοτραυματισμού των μαθητών.
- Οι γονείς οφείλουν να γνωστοποιούν στην Διεύθυνση του σχολείου και τον σχολικό νοσηλευτή την λήψη φαρμακευτικής αγωγής του μαθητή.
- Οι γονείς οφείλουν να συμπληρώσουν και να προσκομίζουν στο σχολείο υπογεγραμμένο από τον Ιατρό το Ατομικό Δελτίο Υγείας (Α΄,Δ΄ τάξης) καθώς είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την συμμετοχή του μαθητή στο μάθημα της φυσικής αγωγής και σε άλλες κινητικές δραστηριότητες.
- Οι γονείς/κηδεμόνες συνεργάζονται στενά με το σχολείο, προκειμένου να παρακολουθούν την αγωγή και την επίδοση των παιδιών τους σε τακτική βάση, συμμετέχοντας στις ενημερωτικές συναντήσεις που οργανώνονται από το σχολείο. Θεωρείται αυτονόητη η στενή συνεργασία και επικοινωνία των γονέων/κηδεμόνων με τους εκπαιδευτικούς, το ΕΕΠ, ΕΒΠ και την Προϊσταμένη του σχολείου στην επίλυση τυχόν ζητημάτων που προκύπτουν.
- Η ενημέρωση για θέματα αγωγής και προόδου των μαθητών είναι δικαίωμα των γονέων/κηδεμόνων και καθήκον των εκπαιδευτικών.
- Η ενημέρωση των γονέων/κηδεμόνων για τη σχολική εργασία, την πρόοδο των μαθητών και για θέματα αγωγής ή ζητήματα που αφορούν τη λειτουργία του σχολείου πραγματοποιείται:
α) στην αρχή του διδακτικού έτους, όταν οι εκπαιδευτικοί ή/και η Προϊσταμένη του σχολείου
ενημερώνουν τους γονείς/κηδεμόνες κατά τάξη ή συλλογικά για το ωρολόγιο πρόγραμμα και το αναλυτικό πρόγραμμα, τις ώρες και ημέρες επικοινωνίας και συνεργασίας μαζί τους ή για γενικότερα
θέματα που αφορούν την αγωγή και την πρόοδο των μαθητών και εν γένει τη λειτουργία του σχολείου,
β) μία φορά τον μήνα, σε προκαθορισμένη από τον εκπαιδευτικό του τμήματος ημέρα και ώρα, μετά τη λήξη των μαθημάτων του υποχρεωτικού προγράμματος και εντός του εργασιακού ωραρίου. Η ημέρα και η ώρα συνεργασίας καταγράφονται στο Βιβλίο Πράξεων του Συλλόγου Διδασκόντων και γνωστοποιούνται έγκαιρα στους γονείς/κηδεμόνες. Επιπλέον, ο εκπαιδευτικός της τάξης σε συνεργασία με το ΕΕΠ και το ΕΒΠ μπορεί να συναντηθεί και εκτάκτως με τους γονείς/κηδεμόνες κάθε φορά που κρίνεται αναγκαίο,
γ) κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους και εντός δέκα (10) ημερών από τη λήξη του τριμήνου με ευθύνη της Προϊσταμένης του σχολείου και του εκπαιδευτικού του τμήματος προκειμένου να ενημερωθούν για την πρόοδο των παιδιών τους.
- Για το διάστημα της πανδημίας η ενημέρωση των γονέων/ κηδεμόνων γίνεται με τηλεφωνική επικοινωνία ή ηλεκτρονική αλληλογραφία.
6.Ποιότητα του Σχολικού χώρου
Το κτίριο είναι δημόσιο και περιουσία όλων και δεν επιτρέπεται η καταστροφή των εγκαταστάσεων του. Οποιαδήποτε καταστροφή πέρα της δυσκολίας αντικατάστασης, υποβαθμίζει το χώρο που ζούμε και λειτουργούμε καθημερινά. Η ευθύνη της υγιεινής και της καθαριότητας βαραίνει όλους όσους βρίσκονται στο χώρο του σχολείου.
Στόχος του σχολείου είναι η εκπαίδευση των μαθητών μας με την υλοποίηση προγραμμάτων περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, προκειμένου οι χώροι του σχολείου να είναι καθαροί, να μην καταστρέφεται παιδαγωγικό υλικό, να μην προκαλούνται ζημιές, φθορές, κακή χρήση αναλώσιμων υλικών καθαριότητας από τους μαθητές καθώς και η εκπαίδευσή τους για την τήρηση των μέτρων Covid-19.
7.Αποτίμηση
Σύμφωνα με τους κανόνες που θέσαμε για το σχολικό έτος 2020-2021 το σχολείο μας παρέμεινε ανοιχτό και λειτούργησε κανονικά καθ΄ όλη τη διάρκεια της χρονιάς, τηρώντας τα μέτρα προστασίας από τον COVID19, όπως αυτά προβλέπονται από τον ΕΟΔΥ.
Το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Καρπενησίου συστεγάζεται με το 3ο Δημοτικό Σχολείο Καρπενησίου και το Ειδικό Νηπιαγωγείο Σχολείο Καρπενησίου και βρίσκεται στο ίδιο εκπαιδευτικό συγκρότημα με το 3ο Νηπιαγωγείο και το Ε.Ε.Ε.ΕΚ Καρπενησίου. Το γεγονός αυτό ευνοεί τις συνθήκες και επιτρέπει την καλλιέργεια συνεργασίας μεταξύ των σχολείων, προωθώντας δράσεις συνεκπαίδευσης που έχουν στόχο την αποδοχή και την ένταξη των μαθητών μας στην ευρύτερη σχολική κοινότητα.
Στο πλαίσιο αυτό πραγματοποιήθηκαν συνεργασίες διαδικτυακά με τμήματα του 3ου Δημοτικού Σχολείου με δραστηριότητες για την παγκόσμια ημέρα ΑμεΑ, για τη γιορτή των Χριστουγέννων καθώς και για τα 200 χρόνια από την Ελληνική επανάσταση του 1821, μέσω e-twinning. Μέσω της ίδιας πλατφόρμας πραγματοποιήθηκε συνεργασία και με άλλα τρία σχολεία του νομού Ευρυτανίας.
Ακόμη, οι μαθητές μας συμμετείχαν σε εξωτερικές εκπαιδευτικές-ψυχαγωγικές δραστηριότητες σε πάρκα και χώρους αναψυχής της πόλης, όπου συνδυάσαμε την ευαισθητοποίηση και την ανάπτυξη της περιβαλλοντικής συνείδησης.
Δράσεις υλοποιήθηκαν και στο πλαίσιο της Ολυμπιακής εβδομάδας για την προαγωγή του αθλητισμού και του πνεύματος συνεργασίας και ομαδικότητας.
Τέλος, το προσωπικό του σχολείου μας συμμετείχε σε επιμορφώσεις, που υλοποιήθηκαν διαδικτυακά από το οικείο ΠΕΚΕΣ και συνέχισε για άλλη μια χρονιά τη συνεργασία του με εκπαιδευτικούς και φορείς του νομού, όπως ο Σύλλογος Γονέων, Κηδεμόνων ΑμεΑ Π.Ε. Ευρυτανίας, το ΚΕΣΥ Ευρυτανίας και ο δήμος Καρπενησίου, προκειμένου να εξασφαλιστεί το βέλτιστο συμφέρον των μαθητών του σχολείου μας.